Zapisy na warsztaty zostały uruchomione Jesteśmy przekonani, że każdy znajdzie dla siebie interesujące zajęcia.
Ostatnia aktualizacja: 04 kwietnia 2024
Temat: | K jak kreatywność. Jak przygotowywać uczniów na wyzwania w zmieniającym się świecie? |
Prowadzący | Iwona Brzózka – Złotnicka |
Opis | Podczas warsztatu przyjrzymy się bliżej zagadnieniu kreatywności. Postaramy się odczarować tę kompetencję, która często traktowana jest jako miły, ale nie obowiązkowy, dodatek w edukacji, a nie kluczowa umiejetność we współczesnym świecie i odpowiedź na wyzwania tego świata. Jak rozwijać umiejętność kreatywnego myślenia wśród uczniów i uczennic? Jak stosować innowacyjne metody nauczania, które inspirują młodych do myślenia poza schematami i rozwijają ich umiejętności adaptacji do zmieniającego się świata? Podczas warsztatu omówimy praktyczne ćwiczenia i strategie, aby pomóc uczniom rozwijać kreatywność oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Przestawione zostaną również narzędzia do oceny i wspierania postępów uczniów i uczennic w kreatywnym myśleniu. |
Temat: | Partnerstwo w klasie. Klucz do zaangażowanego i efektywnego nauczania. |
Prowadzący | Iwona Brzózka – Złotnicka |
Opis | Czy możliwe jest partnerstwo w klasie? Czy jest potrzebne? Podczas warsztatu uczestnicy i uczestniczki przyjrzą się znaczeniu i realizacji partnerstwa między nauczycielem a uczniem, będą zgłębiać metody budowania wzajemnego szacunku i zaufania w klasie, co przyczynia się do lepszego zaangażowania uczniów, uczennic i efektywniejszej edukacji. Warsztat koncentruje się na strategiach tworzenia środowiska, w którym uczniowie, uczennice czują się współodpowiedzialni za proces nauczania, przez co wykazują większą aktywnością i samodzielnością. Warsztat bazować będzie na doświadczeniach z projektu realizowanym przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog „Plac Zabaw. Na drodze do partnerstwa”, który opowiada na pytanie, jak partnerstwo w edukacji może przyczynić się do wzrostu motywacji i sukcesów edukacyjnych uczniów i uczennic. |
Temat: | Grafika 2D i 3D. Co jeszcze można utworzyć w programach Paint 3D, Tinkercad i za pomocą żółwia w języku Python – nowe pomysły na ćwiczenia |
Prowadzący | Grażyna Koba, Katarzyna Koba-Gołaszewska – MIGRA |
Opis | Na warsztacie pokażę pomysły na nowe, niepublikowane wcześniej ćwiczenia, korzystając z trzech narzędzi: Paint 3D, Tinkercad i Python Turtle (grafika żółwia w języku Python). W programach Paint 3D i Tinkercad uczestnicy warsztatu wykonają przykładowe modele 3D z wykorzystaniem możliwości znanych uczniowi z grafiki 2D (m.in. zaznaczanie, kopiowanie, przekształcenia, grupowanie), ale również narzędzi typowych dla projektowania trójwymiarowego. W każdym z programów pokażemy, jak zapisać model, aby móc go przygotować do druku i wydrukować na drukarce 3D. Pokażemy też, jak utworzyć ciekawą grafikę, tworząc prosty program, wykorzystujący grafikę żółwia w języku Python. Będziemy stosować funkcje z modułu turtle, które są podobne do poleceń poruszających duszka w języku Scratch czy żółwia w Logo. W tym roku zaplanowaliśmy również trzy różne tematy warsztatów dotyczące druku 3D, na które zapraszamy. Aby usprawnić przeprowadzanie zajęć, prosimy osoby, która zapiszą się na ten warsztat, o wcześniejsze założenie darmowego konta Tinkercad (jeśli nie mają Państwo założonego). Własne konto umożliwi Państwu dostęp do wykonanych prac również po zajęciach. Tinkercad (konto nauczyciela): https://www.tinkercad.com Odbiorcy: Nauczyciele informatyki szkół podstawowych. |
Temat: | Kompendium wiedzy szkolnego drukarza 3D – Q&A z ekspertem |
Prowadzący | Krzysztof Fortuna, Grażyna Koba – MIGRA |
Opis | Czy jesteś początkującym czy już zaawansowanym użytkownikiem szkolnej drukarki 3D, znajdziesz interesujące wiadomości o technologii druku 3D. Na warsztacie w przystępny sposób przedstawimy, jak zacząć pracować z drukiem 3D: co jest potrzebne (poza drukarką), jaką podstawową wiedzę należy posiadać, jakie kolejno czynności należy wykonać, aby cieszyć się pięknymi wydrukami i realizować fantastyczne projekty. Dowiesz się jakie drukarki najlepiej posiadać w szkole, na co zwrócić uwagę podczas wyboru drukarki do szkoły, które parametry urządzenia są najważniejsze i dlaczego właśnie te są najbardziej potrzebne do pracy w szkole. Poznasz różne filamenty, o których dowiesz się wielu ciekawych wiadomości, m.in.: którym filamentem najłatwiej się drukuje, którym nie powinniśmy zawracać sobie głowy w szkole, jak uzyskać z nich piękne wydruki. Na warsztacie poznasz jeszcze wiele tajników związanych z drukowaniem 3D, które nasz ekspert wypracował przez wiele lat pracy i przedrukował kilkaset kilogramów różnych filamentów. Oczywiście w czasie warsztatu będzie czas na Q&A dotyczące druku 3D, czyli Wasze problemy – nasze praktyczne porady. W tym roku przygotowaliśmy jeszcze dwa inne warsztaty dotyczące druku 3D i jeden z modelowania 3D, na które również zapraszamy. Odbiorcy: Nauczyciele informatyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych. |
Temat: | Programowanie według zawężonej podstawy programowej – jak prowadzić lekcje z uczniami |
Prowadzący | Grażyna Koba, Katarzyna Koba-Gołaszewska – MIGRA |
Opis | Warsztat zaczniemy od omówienia zmian w podstawach programowych z informatyki dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Pokażemy aktualny stan prawny – jakie zmiany są planowane, czyli jakich treści i umiejętności uczniowie nie będą zdobywać. Na warsztacie pokażę na przykładach prostych ćwiczeń z zakresu szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, jak wprowadzać programowanie w zawężonej podstawie programowej w klasie mniej zainteresowanej programowaniem, m.in.: jakie metody i pomoce dydaktyczne stosować, aby tak zaangażować uczniów, aby chcieli samodzielnie znajdować rozwiązanie. Uczestnicy warsztatów wykonają odpowiednie ćwiczenia praktyczne, dzięki którym będą wiedzieć, jak takie lekcje przeprowadzić. |
Temat: | Co dalej z modelem 3D, czyli jak przygotować model do druku, jakimi narzędziami się posługiwać? |
Prowadzący | Krzysztof Fortuna, Grażyna Koba – MIGRA |
Opis | Na warsztacie pokażemy, na przykładzie kilku wybranych slicerów, etapy przygotowania modelu 3D do druku. Dowiesz się, jak wydrukować model bez zaawansowanej wiedzy i jakie parametry wydruku należy ustawić, aby wydruk był poprawny. Czym się różni raft od brimu, kiedy stosować podpory i jakie rodzaj wybrać do konkretnego modelu, dlaczego model nie trzyma się platformy roboczej i czy to normalne, że zapycha się dysza. Na te i inne Państwa pytania odpowie nasz ekspert druku 3D. W trakcie warsztatu uczestnicy samodzielnie przygotują wybrany model do druku, korzystając z wybranego slicera. A „wisienką na trocie” będzie ćwiczenie pokazujące uczestnikom, jak przenieść na platformę roboczą Tinkercada dowolnej czcionki i wykorzystanie jej jako tekstu w modelach 3D. W tym roku przygotowaliśmy jeszcze dwa inne warsztaty dotyczące druku 3D i jeden z modelowania 3D, na które również zapraszamy. Odbiorcy: Nauczyciele informatyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych. |
Temat: | Jak zaangażować uczniów na lekcjach z baz danych – przykładowa lekcja |
Prowadzący | Grażyna Koba, Katarzyna Koba-Gołaszewska – MIGRA |
Opis | Uczestnicy warsztatów wezmą udział w lekcji z baz danych, aby zobaczyć na praktycznym przykładzie, jak przeprowadzić ją ciekawie, angażując uczniów. Przede wszystkim uczeń musi być współtwórcą takiej lekcji – samodzielnie ustalać się, co by potrzebował, gdyby organizował np. zawody sportowe i chciał mieć możliwość gromadzenia i przetwarzania różnych informacji z wykorzystaniem komputera. Uczestnicy warsztatów sami zobaczą, jak podczas takiej lekcji można uaktywnić każdego ucznia, ale też w międzyczasie poznać najważniejsze pojęcia baz danych i utworzyć prostą bazę oraz zobaczyć, na czym polega przetwarzanie danych w bazach danych. Odbiorcy: Nauczyciele informatyki szkół ponadpodstawowych. |
Temat: | Skanowanie 3D – kolejny poziom wtajemniczenia i uatrakcyjnienie szkolnych projektów związanych z drukiem 3D |
Prowadzący | Krzysztof Fortuna, Grażyna Koba – MIGRA |
Opis | W czasie warsztatu uczestnicy poznają kilka rodzajów skanerów 3D, dowiedzą się na jakie parametry należy zwrócić uwagę podczas wyboru modelu, jakie są sposoby skanowania w 3D, poprawiania zeskanowanych modeli, a także kilka praktycznych przykładów wykorzystania skanera 3D w szkole. Na warsztacie uczestnicy będą mogli przetestować skaner 3D i zeskanować dowolny przedmiot, a nawet zrobić swoje popiersie czy artystyczną maskę swojej twarzy. W tym roku przygotowaliśmy jeszcze dwa inne warsztaty dotyczące druku 3D i jeden z modelowania 3D, na które również zapraszamy. Odbiorcy: Nauczyciele informatyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych. |
Temat: | Kreatywna zabawa i nauka z Makey Makey. Edukacja STEAM w Klasie |
Prowadzący | Anna Cieślarczyk i Grażyna Kędzia |
Opis | Zapraszamy na interaktywną sesję dla nauczycieli i nauczycielek, podczas której zaprezentujemy, jak wykorzystać płytkę Makey Makey do pobudzania kreatywności i pozytywnej energii wśród uczniów i uczennic, a jednocześnie zapewnimy dużo edukacyjnego „fonu” podczas warsztatów. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak zintegrować Makey Makey z codziennymi lekcjami, tworząc inspirujące i angażujące projekty, które wzbudzają naturalną ciekawość uczniów. Warsztat podkreśli znaczenie zabawy jako efektywnej metody nauki, pokazując, jak praktyczne doświadczenia mogą wzbogacać edukację STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Uczestnicy i uczestniczki odkryją, jak Makey Makey może być używany do tworzenia interaktywnych projektów naukowych i artystycznych, zachęcając uczniów do eksperymentowania i innowacyjnego myślenia. Jeśli szukasz świeżych, kreatywnych metod nauczania, które aktywizują młodych i przynoszą radość z nauki, ten warsztat jest dla Ciebie. |
Temat: | Praktyka w dobie przemysłu 4.0 |
Prowadzący | Dariusz Wolski |
Opis | Uczniowie projektują i konstruują wybrane urządzenia techniczne, ucząc się jednocześnie rozróżniania elementów ich budowy i usuwania nieprawidłowości w działaniu. Zdobywają też praktyczną umiejętność posługiwania się narzędziami do obróbki drewna (tokarka, wyrzynarka, wiertarka, szlifierka). Wszystkie narzędzia pełnią te same funkcje, co ich odpowiedniki przemysłowe (różnią się tylko rozmiarem i mniejszą mocą silnika). Maszyny wyglądają jak prawdziwe i działają jak prawdziwe! Warsztaty pokazują organizację całkowicie bezpiecznych zajęć technicznych, które, zgodnie z aktualną podstawą programową, rozwiną umiejętność planowania i wykonywania projektów konstrukcyjnych. Głęboko wierzymy, że twórcza praca z maszynami CoolTool zmotywuje uczniów do kreowania innowacyjnych rozwiązań. Urządzenia CoolTool są bardzo precyzyjne i łatwe w obsłudze, co jest gwarancją dobrego startu w świat obróbki materiałów. Kreatywność i umiejętności techniczne są niezwykle ważne w dobie przemysłu 4.0. Jesteśmy przekonani, że wspólne zajęcia wraz z nowocześnie wyposażoną pracownią CoolTool, przyczynią się do wykształcenia wielu zdolnych inżynierów. |
Temat: | Twórz – Ucz się – Bądź kreatywny. Micro:bit – Komputer kieszonkowy, który zmienia świat |
Prowadzący | Adrianna Szofer, Zbyszek Karwasiński |
Opis | to niezwykła okazja dla młodych ludzi, aby odkryć ogromny świat technologii poprzez zabawę i eksperymentowanie. Micro:bit, malutki komputer o ogromnym potencjale, będzie głównym bohaterem tych warsztatów. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom, Micro:bit można nosić w kieszeni lub zamontować w różnych urządzeniach, co pozwala na eksplorację technologii w dowolnym miejscu. Z Micro:bitem można badać różne parametry takie jak temperatura, światło, ruch czy dźwięk, oraz przesyłać informacje na odległość lub zdalnie sterować różnymi urządzeniami. Podczas zajęć uczestnicy będą mogli tworzyć interaktywne projekty z obszaru STEAM, wykorzystując możliwości programowania, elektroniki i doświadczeń praktycznych. Warsztaty te mają na celu pokazania możliwości rozwijania kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów i zainteresowania technologią już od najmłodszych lat. |
Temat: | Windows 11 – wszystko, czego nie wiesz o systemie, a przyda Ci się w pracy i nie tylko |
Prowadzący | Artur Rudnicki |
Opis | Windows 11 jest kompletny. Niestety, wielu użytkowników o tym nie wie, dlatego podczas warsztatu zostaną pokazane funkcje i programy, które nie wymagają dodatkowych programów, a uproszcza i ułatwią pracę, szczególnie nauczyciela. Zostaną również pokazane równice pomiędzy różnymi rodzajami Windows (np. home vs pro). |
Temat: | Sztuczna inteligencja przyszła do szkoły i ma twarz Copilota, czyli jak używać AI od Microsoft |
Prowadzący | Artur Rudnicki |
Opis | Czy wiesz jak skorzystać z chatGPT wersja 4 bezpłatnie? Jak wykorzystać darmowy generator grafik DALL-E? A może chcesz uruchomić darmowego asystenta Copilot w Twoim systemie operacyjnym? Tu to zrobimy! |
Temat: | Cyberbezpieczeństwo w kwadratowym świecie Minecraf |
Prowadzący | Artur Rudnicki |
Opis | W Minecrafta gra połowa świata. Dlaczego tego nie wykorzystać i zacząć przez niego mówić o rzeczach ważnych? Na tym spotkaniu przejdziesz światy i dostaniesz kompletne scenariusze do zajęć o cybezbezpieczeństwie. A wszystko opowiedziane w Minecraft. |
Temat: | Tworzenie gier 3D w środowisku Kodu Game Lab |
Prowadzący | Bartłomiej Krowiak |
Opis | Podczas warsztatu zapoznamy się z Kodu Game Lab – intuicyjnym i przyjemnym dla oka środowiskiem opracowanym przez Microsoft FUSE Labs, które umożliwia tworzenie gier 3D z uczniami na różnych etapach kształcenia. W trakcie spotkania zaprojektujemy trójwymiarowy świat, do którego dodamy elementy środowiska oraz przede wszystkim postacie – zarówno sterowane przez użytkownika, jak i przeciwników komputerowych. Przygotowanie trójwymiarowej gry w Kodu Game Lab to szybka zabawa umożliwiająca w kilka chwil stworzenie gry wyścigowej, logicznej, zręcznościowej, skradanki oraz całej masy innych projektów, które tylko przyjdą nam do głowy. |
Temat: | Platforma WIX – tworzenie własnych stron internetowych dla ucznia i nauczyciela |
Prowadzący | Bartłomiej Krowiak |
Opis | Na warsztacie zaprezentowany zostanie sposób, w jaki można usprawnić oraz uatrakcyjnić pracę nauczyciela i stworzyć własną stronę internetową. Nauczymy się projektować i tworzyć strony www przy pomocy platformy Wix. Poznamy najlepsze praktyki projektowania stron i zobaczymy, jak w krótkim czasie stworzyć swoją własną witrynę, która zachęci uczniów do tworzenia własnych stron wspólnie z nauczycielem. |
Temat: | Shorts, reels – nagraj i zmontuj film, komórką, tabletem |
Prowadzący | Marcin Pawlik |
Opis | Na warsztacie uczestnicy dowiedzą się jak nagrywać film, tworzyć kadr, konfigurować sprzęt, zadbać o jakość dźwięku oraz jak montować nagrany materiał. A wszystko to za pomocą bezpłatnej aplikacji dostępnej na urządzenia mobilne (tablet, smartfon, ipad, iphone). Uczestnicy będą mieli za zadanie nagrać i zmontować krótki materiał filmowy. Dowiedzą się co to są Shorts, Reels oraz jak je nagrywać. |
Temat: | Tworzenie multimediów ze wsparciem AI |
Prowadzący | Marcin Pawlik |
Opis | Na warsztacie będziemy poznawać narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, które mogą wspomóc w tworzeniu multimediów, materiałów na media społecznościowe. Wymagane jest aby uczestnicy rejestrowali się w serwisach WWW, potrzebne też będzie posiadanie konta GMAIL. Zapraszam wszystkich zainteresowanych nie obawiających się rejestrować w serwisach WWW. |
Temat: | Sztuczna inteligencja ryzyko czy szansa? |
Prowadzący | Marta Wysocka |
Opis | Pojęcie „sztuczna inteligencja” zagościło w naszym języku już na dobre, ale czy wiesz jak działa i jak wykorzystać ją w codziennej pracy? To potężne narzędzie, które może przynieść wiele korzyści, ale niesie ze sobą również pewne zagrożenia. Zapraszam na warsztaty, podczas których zainspirujesz się jak AI może pełnić rolę kreatywnego asystenta, ale i jak krytycznie patrzeć na jej działania. |
Temat: | Projekt z Google Maps na lekcjach geografii i nie tylko |
Prowadzący | Anna Grzybowska |
Opis | W czasie warsztatów poznamy zasady pracy metodą projektu z uczniami w szkole podstawowej. Wykorzystamy różnorodne narzędzia TIK przydatne do planowania, prowadzenia i ewaluacji prac projektowych. Tematem zajęć będzie planowanie własnego projektu wokół tematu „Podróż po Europie” z zastosowaniem Google Maps |
Temat: | Sztuczna inteligencja (nie tylko) w usługach i narzędziach Microsoft |
Prowadzący | Janusz S. Wierzbicki, Michał T. Grześlak |
Opis | Podczas warsztatu pokażemy i opowiemy, jak wykorzystać narzędzia sztucznej inteligencji wbudowane w usługi Microsoft i związane bezpośrednio z przeglądarką Microsoft Edge (choć dostępne także w inny sposób). Skupimy się na możliwościach (i ograniczeniach) oferowanych przez Microsoft Copilot (dawniej Bing Chat), a także zwrócimy uwagę na mało znane możliwości znanych aplikacji (np. OneNote, Sway, czy Stream) w wersji online czy Microsoft Lens (dostępny dla urządzeń mobilnych). Opowiemy też o nowościach (np. Microsoft Coach do nauki czytania w języku angielskim). Zwrócimy uwagę, jak SI może pomóc osobom z wadami wzroku. Automatyczne tłumaczenie tekstu na żywo, tranksrypcja nagrań audio-wideo, wygenerowane ilustracje i skomponowane z pomocą SI slajdy, czy treści do publikacji w internecie, nie będą już jawiły się jako czarna magia. |
Temat: | Snucie (nie tylko) cyfrowych opowieści |
Prowadzący | Janusz S. Wierzbicki, Michał T. Grześlak |
Opis | Podczas warsztatu opowiemy: jak nawet najnudniejszy temat przedstawić w postaci wciągającej historii, odwołującej się do emocji, którą charakteryzują takie cechy, jak prostota, zaskoczenie, konkretność, wiarygodność i emocje; jakie znaczenie dla opowiadania ma obraz, jak zastosować elementy myślenia wizualnego by przygotować wciągające, nie rozpraszające z jednej, a pomagające zrozumieć przesłanie wynikające z historii pomoce wizualne; w jaki sposób i do czego wykorzystać TIK, przedstawiając opracowaną historię; jakie formaty (np. prezentacja, film, komiks) może przyjąć historia i jak wykorzystać ją w pracy dydaktycznej z naszymi uczniami. Postaramy się także wskazać ciekawe aplikacje oraz zastosowanie SI do wykorzystania w przygotowaniu naszych opowiadań. |
Temat: | Tradycyjnie a cyfrowo, czyli jak skutecznie uczyć |
Prowadzący | Janusz S. Wierzbicki, OEIiZK, Nowa Era |
Opis | Jeżeli jesteś nauczycielem w szkole podstawowej i szukasz: usprawnienia procesu edukacyjnego od przygotowania lekcji po sprawdzanie wiedzy, automatyzacji uciążliwych zadań, elastycznego modelu pracy z wykorzystaniem materiałów drukowanych i cyfrowych, lepszej kontroli postępów swoich uczniów, ten warsztat jest dla Ciebie! Poznaj NEON-a i sprawdź, jak możesz go wykorzystać w swojej pracy. |
Temat: | Tinkercad i modelowanie 3D z trybem rozszerzonej rzeczywistości |
Prowadzący | Bartłomiej Krowiak |
Opis | W trakcie warsztatu zajmiemy się tworzeniem trójwymiarowych modeli w aplikacji Tinkercad na tabletach. Odejście od modelowania z wykorzystaniem myszy i klawiatury komputerowej na rzecz ekranu dotykowego da możliwość zapoznania się z intuicyjnym sterowaniem w środowisku 3D na urządzeniach mobilnych, ale także pozwoli na ukazanie stworzonego projektu w prawdziwym świecie przy wykorzystaniu trybu rozszerzonej rzeczywistości (AR). Dzięki tej technologii możliwe staje się zwiedzenie stworzonego przez siebie domu lub obejrzenie z każdej strony wymodelowanego wazonu na kwiaty, który został umieszczony na prawdziwym, namacalnym stole. |
Temat: | Wprowadzenie do algorytmiki i programowania z wykorzystaniem JavaScript |
Prowadzący | Maciej Borowiecki |
Opis | Warsztat jest przeznaczony dla nauczycieli informatyki w klasach 7-8 SP i szkół średnich w zakresie podstawowym oraz innych nauczycieli zainteresowanych programowaniem w środowisku p5.js. Zastanowimy się jak można wprowadzać zagadnienia związane z algorytmiką i programowaniem dla uczniów mniej zainteresowanych informatyką, zajrzymy do Akademii Khana oraz napiszemy krótkie skrypty realizujące m. in. proste animacje. Wykorzystamy bardzo proste, bezpłatne środowisko p5js.org |
Temat: | Iluzje w arkuszu kalkulacyjnym, od formatowania do VBA |
Prowadzący | Agnieszka Borowiecka |
Opis | Na warsztatach pokażemy jak oszukać nasz mózg tworząc złudzenia optyczne za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Wspierać się będziemy formatowaniem warunkowym oraz zastosujemy kontrolki formularza do sterowania zawartością arkusza. A wszystko okrasimy odrobiną kodu VBA. Zapraszamy! |
Temat: | Wykorzystanie narzędzi AI – jak uczyć młodzież na lekcjach informatyki w inny sposób – by były uzupełnieniem podręcznika? |
Prowadzący | Adam Jurkiewicz |
Opis | Jeśli nudzi cię podręcznik, mam pomysł – stwórzmy własny podręcznik; wykorzystamy Coopilot (Microsoft Bing) do stworzenia przykładowych lekcji, a poza tym postaramy się stworzyć przykładowe zadania, które wykorzystamy do sprawdzenia wiedzy – użyjemy narzędzia Plickers – trochę analogowo (kartki papieru w rękach uczniów), lecz wyniki przeanalizujemy w arkuszu kalkulacyjnym w 10 sekund po zakończeniu sprawdzania. |
Temat: | Chat GPT jako wirtualny asystent nauczania informatyki w liceum i technikum |
Prowadzący | Adam Jurkiewicz |
Opis | Gemini Advanced to usługa, w której możemy edytować i uruchamiać kod Pythona bezpośrednio w interfejsie Gemini. Pozwala to eksperymentować z kodem, weryfikować jego działanie i sprawdjjedyna jedyna edyna zać wpływ zmian. Na warsztacie wykorzystamy tę funkcjonalność – przygotujemy program, przetestujemy od razu jego działanie. Jeśli uczysz w klasach rozszeżonych, lub technik programista, ten warsztat jest idealny dla Ciebie. Pamiętaj – musisz znać dobrze Pythona (mid) i minimalnie HTML Bootstrap (junior) |
Temat: | Chat GPT jako wirtualny asystent nauczania informatyki w szkole podstawowej |
Prowadzący | Adam Jurkiewicz |
Opis | Jeśli chcesz zaciekawić uczniów, jak poradzić sobie podczas prezentacji, gdy prelegent przynosi PDF, a ty nie wiesz, co zrobić, by to wyświetlić na ekranie – ten Warsztat jest dla Ciebie. Oczywiście to tylko zaproszenie – więc to nie jest prawda, będziemy tworzyć materiały, które możemy wykorzystywać do pracy z młodzieżą. Przykład: https://sl.bing.net/bbWSWDu1g9Q https://sl.bing.net/f5pvvuvUNUG |
Temat: | Programowanie z robotami Dash i Dot w Twojej klasie. |
Prowadzący | Anna Cieślarczyk |
Opis | Programowanie z robotami Dash i Dot w Twojej klasie. Czy robot na lekcji jest tylko gadżetem? Czy da się poprowadzić zajęcia w szkole z jednym robotem? Jak wykorzystać potencjał robotów zakupionych w programie Laboratoria Przyszłości? Podczas warsztatów omówione zostaną aplikacje do pracy z robotami Dash i Dot oraz akcesoria. Prowadząca dokładnie omówi sprawdzone przez siebie zastosowania i opowie co daje jej użycie tej pomocy dydaktycznej na lekcji. Podpowie co warto jeszcze mieć ze sobą na lekcji (fiszki, kostki do programowania, kubeczki etc). |
Temat: | Python rękę Ci poda |
Prowadzący | Agnieszka Borowiecka |
Opis | Umiejętność programowania przydaje się w wielu sytuacjach: od przygotowywania materiałów na zajęcia i zindywidualizowanych ćwiczeń dla uczniów, po szybkie przygotowywanie zdjęć na stronę internetową. Na warsztatach pokażemy, jak za pomocą Pythona i kilku dodatkowych bibliotek ułatwić nauczycielom wykonywanie czasochłonnych zadań, np. wygenerować arkusz z danymi. Zapraszamy! |
Temat: | Jak wykorzystać AI na lekcjach informatyki z podręcznikami Informatyka na czasie? |
Prowadzący | Janusz S. Wierzbicki, Przemysław Szydzik |
Opis | W czasie warsztatu pokażemy przykłady użycia systemów sztucznej inteligencji na lekcji informatyki, które pozwolą zwiększyć indywidualizację nauczania oraz pomogą zwiększyć motywację uczniów. Zaprezentujemy również najnowszą wersję nagrodzonego przez Polskie Towarzystwo Informatyczne podręcznika Informatyka na czasie. |
Temat: | Nauka programowania w Swift i uczenie maszynowe |
Prowadzący | Dorota Madej, Przemysław Ozga |
Opis | Warsztat skierowany jest do edukatorów na każdym poziomie doświadczenia, którzy chcą wprowadzić elementy programowania do swoich klas. Podczas tego interaktywnego warsztatu, uczestnicy beda mieli okazje zgłębić środowisko Swift Playground – innowacyjne narzędzie od Apple, stworzone z myślą o nauce programowania w języku Swift. Swift jest potężnym i intuicyjnym językiem programowania, który otwiera drzwi do świata tworzenia aplikacji i rozwiązań technologicznych. Głównym punktem warsztatu będzie praktyczne doświadczenie w zakresie uczenia maszynowego. Uczestnicy beda pracować nad stworzeniem i modyfikacją kodu dla klasycznej gry „papier, nożyce, kamień”. |
Temat: | Kreatywna lekcja z iPadem |
Prowadzący | Dorota Madej, Przemysław Ozga |
Opis | Podczas warsztatu „Kreatywna lekcja z iPadem”, uczestnicy beda mieli wyjątkową okazje odkryć nowoczesne metody wykorzystania technologii w edukacji. Skupimy się na praktycznym wykorzystaniu iPada jako narzędzia edukacyjnego, z naciskiem na bezpłatne aplikacje, które otwierają szerokie możliwości dla nauczycieli i uczniów. Przechodząc przez wbudowane narzędzia, uczestnicy naucza się, jak tworzyć interaktywne materiały dydaktyczne, w tym animacje, filmy, podcasty, czy rozszerzoną rzeczywistość. |
Temat: | 20 porad dla dyrektora i nauczyciela, które pozwolą zaoszczędzić czas w pracy z MacBookiem |
Prowadzący | Dorota Madej |
Opis | Zapraszamy na inspirujący warsztat, na którym odkryjesz szereg prostych wskazówek, które zaoszczędzą Twój czas, a wszystko dzięki wbudowanym funkcjom i aplikacjom MacBooka. Na tym spotkaniu zapoznasz się nie tylko z podstawowymi informacjami na temat komputerów z systemem macOS, ale również poznasz wbudowane aplikacje Maca zwiększające produktywność i kreatywność, które sprawiają, że codzienne zadania dyrektora i nauczyciela są łatwiejsze i przyjemniejsze. Podczas warsztatu otrzymasz wskazówki, które zaoszczędzą twój czas, a wszystko dzięki wbudowanym funkcjom i narzędziom. Dowiesz się dlaczego korzystając z komputera Mac w pracy, zyskujesz przewagę nad czekającymi cię zadaniami. |
Temat: | Studio filmowe w szkole – twórz filmy z aplikacjami mobilnymi na iPada |
Prowadzący | Dorota Madej, Przemysław Ozga |
Opis | Zobacz jak w łatwy sposób przygotować krótkie nagrania które zachwyca nie tylko Twoich uczniów. Podczas spotkania nauczysz się korzystać z aplikacji Clips oraz iMovie, które są tworzone z myślą o pracy z filmem w szkole. Warsztat pomoże ci przygotować ciekawe filmy oraz wykorzystać aplikacje wideo do wspólnej pracy z uczniami na dowolnej lekcji. Nauczysz się tworzyć tutoriale oraz montować krótkie filmy edukacyjne, które mogą wzbogacić szkolne projekty czy stronę internetową szkoły. |
Temat: | Dokumenty, karty pracy, książki.. czyli pomysły na projekty w aplikacji Pages na MacBooku |
Prowadzący | Dorota Madej |
Opis | Odkryj z nami aplikację Pages, która jest dostępna na każdym komputerze MacBook. Podczas warsztatu dowiesz się jak korzystać z intuicyjnych wbudowanych funkcji aplikacji Pages do tworzenia dokumentów tekstowych, kart pracy, książek i innych projektów, które możesz wykonać razem z uczniami. Ten praktyczny warsztat dostarczy Ci nie tylko umiejętności obsługi programu Pages, ale także pomysły na kreatywne wykorzystanie go w celu zwiększenia atrakcyjności i skuteczności nauczania, a także zaangażowania uczniów. Opowiemy także jak przyspieszyć i ułatwić codzienne czynności związane z formatowaniem dokumentów tekstowych. |
Temat: | PROJEKTY STEAM w Twojej szkole, czyli jak sprawić, aby uczeń przestał być biernym odbiorcą, a stał się wynalazcą i projektantem, który chłonie wiedzę. „Zosia – mała nauczycielka” jako synergia między światem ludzi i robotów. |
Prowadzący | Karolina Dryńska |
Opis | STEAMOWE warsztaty „Koduj z Zosią” to praktyczne i inspirujące zajęcia, dla nauczycieli ze szkół podstawowych i przedszkoli. Opowiem Państwu o pracy w modelu STEAM w przedszkolu i w szkole podstawowej, na wybranych już zrealizowanych projektach. W czasie warsztatów stworzymy wspólnie grę strategiczną do wykorzystania na każdym przedmiocie i z uczniami w każdym wieku. A w drugiej części opracujemy interdyscyplinarny projekt ekologiczny, który ma na celu poznanie życia jeży, ich funkcjonowanie i znaczenie w środowisku jako przykład projektu STEAM. Przez całe warsztaty będą towarzyszyć nam roboty Zosia – mała nauczycielka, które sprawią, że kodowanie stanie się proste i satysfakcjonujące. Do wzięcia udziału w warsztatach nie jest wymagane ŻADNE wcześniejsze doświadczenie w pracy z robotami i w kodowaniu. |
Temat: | Uczniowie ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi. Metody i formy pracy z wykorzystaniem darmowych narzędzi. Udogodnienia i wsparcie ucznia z SPE w zasięgu ręki. |
Prowadzący | Małgorzata Solowska |
Opis |
Temat: | Postaw na technologię i przyspiesz inwentaryzację nawet o 70% |
Prowadzący | Ireneusz Stodolak |
Opis | Inwentaryzacja mienia to prawny obowiązek, którego realizacja ma na celu kontrolę nad składnikami majątku i okresową ocenę ich stanu. Większości kojarzy się ona jednak z absorbującymi i żmudnymi czynnościami – ręczną ewidencją każdego ze składników, ustaleniem różnic inwentaryzacyjnych oraz określeniem ich przyczyn.Czasochłonność całego procesu dotyka szczególnie podmioty korzystające na co dzień z dużej ilości rzeczy ruchomych, jak np. wyposażenie pomieszczeń. Z pomocą w tym procesie przychodzą przeznaczone do inwentaryzacji urządzenia, które współdziałają ze specjalistycznym oprogramowaniem. Dzięki wykorzystaniu etykiet z kodami kreskowymi lub nowoczesnymi kodami QR, kolektorów zbierających dane o składnikach i systemie, który te dane przetwarza – automatyzujemy poszczególne etapy inwentaryzacji, oszczędzając przy tym czas i eliminując błędy.O możliwościach, jakie niosą najnowsze rozwiązania technologiczne w tym zakresie, dowiesz się dzięki uczestnictwu w szkoleniu. |
Temat: | Organizacja żywienia w szkołach – narzędzia wspierające proces planowania posiłków i rozliczania opłat za żywienie |
Prowadzący | Ireneusz Stodolak |
Opis | Świadczenie usług wyżywienia dla uczniów jest ustawowym zadaniem szkoły. Organizacja żywienia, w sytuacji gdy przygotowywane przez szkołę, jest procesem złożonym i niełatwym. Istnieją jednak rozwiązania systemowe, które pozwalają usprawnić proces planowania posiłków dla uczniów oraz rozliczanie opłat za żywienie. Progman Stołówka – innowacyjne narzędzie stworzone z myślą o automatyzacji i optymalizacji pracy stołówki w placówkach oświatowych oraz innych jednostkach prowadzących żywienie zbiorowe. System wspiera: – obsługę obrotu magazynowego, – definiowanie dziennego zapotrzebowania, – tworzenie jadłospisów i przeliczanie kaloryczności posiłków, – wyliczanie średnich kosztów posiłków, – sporządzanie raportów żywieniowych dziennych i miesięcznych itp. Dzięki współpracy z systemem Progman iOpłaty zapewnia kompleksową obsługę procesu żywienia – od planowania zakupów i posiłków, poprzez rozliczenie i uzupełnienie stanów magazynowych po obsługę zapisów na posiłki, zgłaszanie nieobecności oraz rozliczenie płatności. System iOpłaty odpowiada na obecne potrzeby szkół i samorządów, które szczególnie intensywnie poszukują narzędzia informatyczne pozwalające na przeniesienie wielu codziennych procesów pracy szkoły w tryb zdalny. |
Temat: | PO CO w klasie monitor interaktywny i JAK go w pełni zastosować z korzyścią dla ucznia? |
Prowadzący | Andrzej Pietrzyk |
Opis | Masz już monitor interaktywny w klasie? Potrafisz go uruchomić? Wykorzystujesz go do wyświetlania treści? Czasami coś nawet napiszesz? Zaczynasz się zastanawiać, dlaczego wszyscy tak się ekscytowali programem Aktywna tablica? Uważasz, że kiedyś kredą na czarnej tablicy też się dało uczyć? Jeśli choć na jedno z tych pytań padła odpowiedź twierdząca, to znaczy, że ten warsztat jest dla Ciebie. W jego trakcie wspólnie rozwiążemy pewien „matematyczny” problem, przy okazji „oswoimy” trochę monitor. Mam nadzieję, że przykłady ciekawego zastosowania monitora w trakcie lekcji przekonają Cię, że nawet najlepszy sprzęt jest tyle wart, ile nauczyciel, który na nim pracuje. Na koniec wskażę źródła, z których możecie czerpać inspiracje tworząc własne scenariusze lekcji. A to wszystko w duchu słów Konfucjusza: „Powiedz mi a zapomnę, pokaż a zapamiętam, pozwól działać a zrozumiem”. Serdecznie zapraszam Andrzej Pietrzyk P.S. Poza wiedzą i umiejętnościami zapewniam też świetną zabawę. |
Temat: | Wykorzystanie podłogi interaktywnej w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Prowadzący | Mariusz Głowacki |
Opis | Zapoznanie nauczycieli z potencjalnymi korzyściami i możliwościami wykorzystania podłogi interaktywnej w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz omówienie strategii dostosowanych do ich potrzeb. Agenda warsztatu: 1. Wprowadzenie 2. Zrozumienie specjalnych potrzeb edukacyjnych – Definicja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. – Omówienie różnorodnych wyzwań, z jakimi mogą się one spotykać. 3. Potencjalne korzyści wykorzystania podłogi interaktywnej – Wspieranie sensorycznego i motorycznego rozwoju. – Stymulowanie uwagi i koncentracji. – Integracja sensoryczna i terapia ruchowa. 4. Dostosowane narzędzia i aplikacje – Przegląd dostępnych programów i aplikacji zaprojektowanych z myślą o dzieciach ze specjalnymi potrzebami. – Praktyczne demonstracje i wskazówki dotyczące dostosowania interakcji do indywidualnych potrzeb uczniów. 6. Ćwiczenia praktyczne – Krótkie symulacje sytuacji z życia szkoły, w których uczestnicy będą musieli dostosować wykorzystanie podłogi interaktywnej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. 8. Zakończenie (5 minut) – Podziękowanie uczestnikom za udział. – Zachęta do dalszego eksplorowania możliwości wykorzystania podłogi interaktywnej w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ten program warsztatu ma na celu dostarczenie nauczycielom narzędzi i wskazówek, jak efektywnie wykorzystać podłogę interaktywną w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, aby wspierać ich rozwój i naukę w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb. |
Temat: | Explain Everything Jak aktywizować „cyfrowych” uczniów? |
Prowadzący | Bartosz Gonczarek |
Opis | W trakcie warsztatu omówimy trendy dotyczące nauczania wspartego technologią (przed i po Covid) oraz rzeczy, jakie możemy wynieść z doświadczeń globalnych i zastosowań w Polsce. Skupimy się na typowych “sytuacjach” przekazywania wiedzy. Jedną z nich będzie “wykład” w ujęciu klasycznym, w innych będzie to współudział i współodpowiedzialność uczniów za efekt ich nauki. Wszystko to z wykorzystaniem możliwości i zasobów aplikacji Explain Everything, narzędzia, które świetnie nadaje się do aktywizowania uczniów, którzy na co dzień funkcjonują w „cyfrowym świecie”. |
Temat: | Weryfikacja źródeł internetowych w dobie dezinformacji i rozwoju AI |
Prowadzący | Joanna Alberska |
Opis | Dowiesz się za pomocą jakich narzędzi samodzielnie oceniać wiarygodność informacji w sieci: filmy, zdjęcia i treści (strony rządowe, witryny fact-checkingowe, których celem jest walka z dezinformacją i in.). Zabezpieczysz się przed powielaniem wiarygodnie wyglądających fake newsów – na warsztatach poznasz sposoby jak sprawdzić, kiedy po raz pierwszy pojawiła się dana informacja. Poznasz reguły krytycznej analizy informacji pod kątem weryfikacji autora, źródeł, języka, wpływu na zachowania i emocje. Zapoznasz się z nowymi zagrożeniami związanymi z rozwojem Sztucznej Inteligencji: portale społecznościowe prowadzone nie przez żywe osoby lecz przez awatary (cyfrowe byty) promujące dany produkt, usługę lub styl życia i potrafiących z nami czatować. Uwrażliwisz się na odbiór informacji z sieci lub wysłanych na telefon: tworzone przez AI fałszywe treści, a przede wszystkim filmy z wizerunkiem dowolnej osoby (również nas samych), czy możliwość skanowania naszego głosu lub osób znanych, czy bliskich. |
Temat: | eduLabVR Chemia, Biologia, Fizyka, Geografia – technologia immersyjna bez ograniczeń |
Prowadzący | Marcin Paks |
Opis | Na warsztacie zaadresowanym na etapie szkoły ponadpodstawowej oraz dla nauczycieli klas starszych szkoły podstawowej ( w pracy metodą projektu) poznacie Państwo najnowsze oprogramowanie edukacyjne online Learnetic – serię eduLabVR, pierwszego polskiego rozwiązania edukacyjnego online z wykorzystaniem okularów VR. eduLabVR to już sprawdzone rozwiązanie z licznymi interakcjami i ćwiczeniami Wirtualnych Laboratoriów Przyrodniczych, wzbogacone o zasobny immersyjne, a wszystko to na licencji bezterminowej na szkołę. |
Temat: | Kreatywna przestrzeń uczenia się ze SmartFloor |
Prowadzący | Anna Romańska |
Opis | Ożyw swoje lekcje ze SmartFloor! Zobacz, jak kreować zadania uczniowskie sprzyjające edukacji włączającej, nastawione na ruch, współpracę i uczenie się przez zabawę. Odkryj, jak podłoga interaktywna SmartFloor w połączeniu ze stołem interaktywnym może przemienić Twoją klasę w kreatywne laboratorium uczenia się. |
Temat: | Nowoczesny gabinet lub pracowania terapeutyczna |
Prowadzący | Marta Szłapka |
Opis | Czyli jak w praktyce stworzyć nowoczesny gabinet lub pracownie wspomagająca dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak można wspomóc w nauczaniu i zarządzaniu klasą. Dodatkowo dowiesz się że terminale vCloudPoint to sprawdzony sposób nowoczesności i oszczędności. Mała pracownia tak wiele możliwości Jak w praktyce wygląda nauka z wykorzystaniem terminali komputerowych – kontrola pracy ucznia – co aktualnie robi, jakie strony www przegląda; łatwość prezentacji materiałów edukacyjnych; bieżące komentowanie dokonań uczniów na ich własnych ekranach; udostępnianie widoku ekranu nauczyciela. Jak poprawia się jakość pracy w tego typu pracowni komputerowej oraz czym jest technologia terminalowa. Do każdej pracowni dołączone jest dedykowane specjalistyczne oprogramowanie, które odpowiada na potrzeby! Dzięki temu nasze rozwiązanie znakomicie wpisuje się w program Aktywna Tablica! mTalent to wielokrotnie nagradzane, stworzone przez specjalistów z ponad 30-letnim doświadczeniem interaktywne programy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz potrzebami ogólnorozwojowymi. Niezastąpione w terapii, edukacji włączającej czy indywidualizacji procesu edukacyjnego. Programy z serii mTalent to również gotowe narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne zawierające tysiące interaktywnych ćwiczeń, które z łatwością mogą zostać włączone w program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych, logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych na wszystkich etapach edukacyjnych. Na warsztacie wypróbujecie Państwo pracownię terapeutyczną w praktyce! Serdecznie zapraszamy! |
Temat: | Mam bezpieczną infrastrukturę IT, zgodną z zaleceniami NIK cz.1 Mam MS 365 w szkole i spełniam wymagania formalne |
Prowadzący | Mariusz Płachnia |
Opis | Agenda: 1. Umowa między szkołą, a Microsoft na dostarczanie usług M365 2. Umowy z innymi partnerami mającymi dostęp do szkolnej usługi M365 3. Poczta elektroniczna szkoły w M365 we własnej domenie szkolnej (a nie publicznej) 4. Bezpieczne dane w Sharepoint i OneDrive (zamiast w DropBox, Google Drive i wielu innych będących poza kontrolą szkoły) 5. Teams jako narzędzie komunikacji pod kontrolą szkoły 6. Listy Sharepoint i Power Apps jako narzędzie do prowadzenia rejestrów wymaganych przepisami RODO (rozwiązanie autorskie Advisor | szkolawchmurze.pl |
Temat: | Mam bezpieczną infrastrukturę IT, zgodną z zaleceniami NIK cz. 2 Mam bezpieczną sieć szkolną (routery, przełączniki i punkty dostępowe też są ważne) |
Prowadzący | Mariusz Płachnia |
Opis | Agenda: 1. Poznaj swoją sieć – inwentaryzacja prawdę Ci powie 2. Bezpieczny brzeg sieci – musisz wiedzieć co dostaje się do Twojej sieci 3. Przełączniki – tylko zarządzalne 4. Sieć Wi-Fi – niezbędna w szkole, ale musi być dobrze wykonana, aby była bezpieczna i stabilna 5. Monitoruj swoją sieć – tylko wtedy poznasz całą prawdę |